ShareThis

Friday, March 25, 2011

23-3-11 ASPIRASI REVOLUSI SAMA – BAIK DI ARAB MAHUPUN DI MALAYSIA









Forum Revolusi Dunia Arab - Pedoman kepada rakyat Malaysia anjuran Biro
International Parti Sosialis Malaysia( PSM) berjaya mencetuskan satu persoalan penting – jalan mana yang patut diambil. Menghancurkan struktur kapitalis dan diganti dengan dengan struktur baru sosialis seperti yang diluangkan oleh Hishamuddin Rais atau mencari persamaan dan mengujudkan gerakan nasional menjatuhkan rejim UMNO-BN seperti ayng diluangkan oleh Che Bard.

Forum yang penuh sejak dihadiri oleh ramai anak muda mempertengahkan empat pengulas penting – Prof Aziz Bari dari UIA, Sdr. Hisham Rais, Saudara Chegu Bard dari Solidariti Anak Muda Malaysia dan Komrad Choo Chon Kai dari Parti Sosialis Malaysia.
Prof Aziz Bari berkata semua kerajaan yang tumbang di Arab sebelum ini seolah-olah mempunyai sokongan rakyat dan menang besar dalam pilihanraya tetapi semasa kebangkitan rakyat, nampaknya rakyat berpaling tadah. Inilah mungkin persamaan di Malaysia.

Chon Kai memberikan satu sejarah komprehensif kebangkitran rakyat di Tunisia, Mesir dan Libya. Beliau berkata rakyat bangkit bukan kerana demokrasi kerana protes terhadap sistem kapitalis yang memiskinkan rakyat majoriti. Beliau berkata perlu ada organisasi yang jelas untuk membawa aliran rakyat ke hadapan kerana jika tidak, US dan imprerialis akan hijack.

Hisham Rais berkata kita bukan nak tukar daging. Yang perlu adalah pertukaran sistem itu sendiri. Beliau berkata bahawa jalan pilihanraya adalah jalan yang tipu dan satu sandiwara besar sistem kapitalis. Kita kena debat dan kita kena turun ke jalanraya, katanya.

Chegu Bard berkata bahawa kita perlu mencari persamaan dan ia mestilah berdasarkan kepentingan nasional. Kita kena bersatu sekarang dan kita kena jalankan dua jalan iaitu jalan pilihanraya dan jalanraya seiring. Beliau menyeru anak muda untuk besedia memimpin gerakan perubahan ini.

Pelbagai isu ditimbulkan oleh peserta forum dan pelbagai ulasan dilemparkan tetapi forum berakhir dengan persoalan bahawa Revolusi di Arab tak banyak beza dari negara kita dan boleh berlaku disini. Penukaran sistem atau penukaran pemimpin ? Pilihanraya atau Jalanraya ? Apakah titik persamaan ? Inilah ide-ide yang muncul dalam forum ini yang cukup memberangsangkan . Lenin pernah berkata Adalah lebih baik mengalami satu revolusi daripada menceritakan mengenainya. Ayuh ! kita membawa perubahan di negara kita.

No comments: