ShareThis

Thursday, February 26, 2009

25 februari 2009 Kepimpinan PSM berjumpa dengan Menteri Sumber Manusia






Kepimpinan PSM diketuai oleh Dr. Nasir Hashim telah mengadakan satu mesyuarat dengan Menteri Sumber Manusia, Datuk S.Subramaniam. PSM telah menyerahkan satu memorandum seperti dibawah. Dua orang wakil dari PSM Semenyih juga hadir untuk program ini.

MEMORANDUM KEPADA MENTERI SUMBER MANUSIA
25 Februari 2009

PAKEJ PERANGSANG KERAJAAN AKAN GAGAL SELESAIKAN MASALAH WARGA PEKERJA

PSM SARAN LANGKAH DARURAT ATASI KRISIS EKONOMI

1. Krisis Ekonomi Semakin Parah

Sebagai pendukung sistem pasaran bebas kapitalis Global, Malaysia turut menjadi mangsa krisis Ekonomi dunia yang melanda seluruh dunia terutamnya ekonomi di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Jerman, Jepun dan Peranchis. Kesannya turut dirasai di negara-negara pasaran besar seperti di Cina dan India.

Di Malaysia, angka-angka yang membimbangkan turut dipaparkan.MEF menganggarkan 200,000 akan dihentikan dan menurut mereka lagi, semasa krisis ekonomi 1998 hanya 85,000 yang hilang pekerjaan. Mereka juga menganggarkan krisis ini akan berlanjutan untuk 18 bulan walaupun ada pakar ekonomi yang berpendapat, ia akan berlanjutan lebih lama daripada itu. .

Menurut Timbalan chief of mission Indonesia, Tatang B Razak seramai 50,000 daripada jumlah 90,000 pekerja Malaysia di Singapura sudah diberhentikan. Selain dariapda itu, dianggarkan 600,000 pekerja baru akan membanjiri pasaran buruh setiap tahun. Selain daripada itu, dianggarkan terdapat lebihkurang dua juta pekerja tidak berdokumen di negara kita, selain daripada pekerja asing yang berdokumen.

2. Kerajaan membuat ulasan bagaikan krisis ini tidak serius dan ekonomi Malaysia dapat menanganinya dengan selesa.

Beberapa kenyataan kepimpinan negara termasuk Menteri Sumber Manusia memberikan gambaran bahawa ekonomi Malaysia amat stabil malah mempunyai banyak kerja kosong berbanding dengan penggangguran. Media Massa aliran utama pula memberi prospek cerah keadaan ekonomi Malaysia walaupun kami setiap hari mendapat aduan daripada orang ramai mengenai isu pemberhentian kerja, OT dihentikan, hari pekerja dikurangkan dan sebagainya.

Perdana Menteri pula di Parlimen berkata Negara mempunyai asas ekonomi dan kewangan yang kukuh dan ekonomi negara mempunyai mempunyai flexibility untuk mengharungi cabaran persekitaran ekonomi global yang tidak menentu ini. Namun kekurangan permintaan di Negara Barat akan memberi impak langsung kepada ekonomi negara kita walau berapa kuat asas ekonomi kita.
3. Perangsang yang mungkin tidak merangsang keseluruhan rakyat

Walaupun kami tidak menafikan Malaysia mempunyai ekonomi yang agak baik tetapi isu yang ingin diutarakan oleh kami adalah mengenai isu pentadbiran dan pengurusan ekonomi yang tidak cekap, boros dan membazir. Selain daripada itu, pengalaman silam menunjukkan, Kerajaan lebih mendukung aspirasi kaum koperat daripada rakyat biasa semasa membela mangsa krisis ekonomi.

Walaupun Kerajaan telah membuat pakej rangsangan pertama bernilai 7 billion yang menurut Datuk Seri Najib, 70% sudahpun diedarkan untuk pelbagai projek kementerian dan agensi kerajaan. Kini Timbalan Perdana Menteri dan juga Menteri Kewangan juga telah berkata akan mengumumkan pakej perangsang kedua. Yang membimbangkan adalah bukan pakej rangsangan tetapi kepada golongan mana pakej ini akan memberi faedah.

Parti Sosialis Malaysia (PSM) amat risau bahawa pakej rangsangan ini akan disalahgunakan dan digunakan untuk menyelamatkan kroni-kroni koperat yang cuai, digunakan untuk pilihanraya-pilihanraya kecil dengan diberi projek-projek kepada gologan tertentu untuk mendapatkan sokongan dan undi mereka.

Justeru dengan itu, PSM menyarankan tujuh pelan tindakan

Pertama - - TUBUHKAN TABUNG PEMBUANGAN KERJA

MTUC (Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia) , PSM dan JERIT (Jaringan Rakyat Tertindas) sejak dulu telah menyarankan kerajaan menubuhkan satu Tabung Pembuangan Kerja untuk menangani masalah pembuangan kerja semasa kegawatan ekonomi. Kerajaan Barisan Nasional yang pro majikan enggan berbuat demikian kerana Kesatuan Majikan membantah cadangan ini. Jika Tabung ini dilaksanakan seperti yang disaran, maka pada zaman krisis ekonomi, tabung ini sedikit sebanyak dapat menampung tekanan keatas kaum pekerja dan juga ahli keluarga mereka .

Kami menyarankan Kerajaan mengeluarkan hanya RM 0.5 billion dari KWSP iaitu 10% dari 5 billion yang diberikan kepada Valuecap untuk memulakan tabung pembuangan kerja. Ini akan memberi faedah terus kepada kaum pekerja berbanding dengan Valuecap yang hanya dapat membela mereka yang bermain saham di pasaran.

Kami risau Valuecap akan digunakan untuk membela kroni-kroni tertentu dari mengalami kerugian dan dalam jangkamasa panjang akan membebankan kerajaan sendiri. Selain daripada itu wang KWSP adalah wang pekerja. Wang pekerja harus diberikan balik kepada pekerja berbanding buat masa ini digunakan untuk diberikan kepada mereka yang kecundang dalam pasaran saham.




KeDua – WUJUDKAN PELUANG PEKERJAAN

Kedua, Wujudkan peluang pekerjaan. Kerajaan menyarankan 7 billion untuk pelbagai Projek Infrakstruktur. PSM menyarankan ia harus dibayar terus kepada JKR, Lembaga Perumahan Negeri, Majlis Tempatan dan Agensi kerajaan yang lain dengan syarat dana ini digunakan untuk memberi pekerjaan kepada rakyat Malaysia yang mengganggur dan bukan Syarikat-syarikat kroni parti pemerintah. Untuk memastikan ini, segala projek dan pemberian projek harus telus dan trasnparen. Pemberian projek secara kroni yang biasa dilakukan akan menyebabkan projek itu disub-kontrak kepada beberapa pihak dan akan mengunakan buruh murah dan tidak mahir. Ini akan menjejaskan kualiti kerja, mengujudkan kebocoran wang dan tidak mengujudkan peluang pekerjaan khususnya untuk pekerja tempatan.

Ketiga: LAKSANAKAN DAN IMPLEMENTASI AKTA GAJI MINIMA

Laksanakan dan implementasi Akta Gaji Minima untuk menghentikan polisi gaji murah yang mengalakkan pengambilan pekerja asing yang murah.

Hanya dengan adanya satu Akta Gaji Minima sahaja, isu pengambilan buruh asing secara melambak, murah dan kurang mahir dapat diatasi. Buat masa ini wujud banyak persoalan bahawa pekerja tempatan didiskriminasi kerana kerja diberi kepada pekerja Migran. Pada masa yang sama wujud juga pelbagai dakwaan pemangsaaan keatas Pekerja Migran. Isu ini hanya boleh diatasi jika ada satu akta gaji minima. Melalui Akta sebegini, ia akan menghindar majikan dan pelabur dari menggunakan buruh murah dan dapat mengurangkan pemangsaan. Pada masa yang sama, ia dapat memastikan pekerja tempatan mendapat kerja dan tidak dimangsakan.

Selain daripada itu, semua kuota untuk pengambilan pekerja asing yang dipegang oleh Syarikah Besar pada masa hadapan harus dibekukan serta-merta manakala pekerja asing yang kehilangan pekerjaan harus diberi bantuan kemanusian dan dihantar pulang dengan cara yang penuh kemanusiaan.

Keempat: BERI TANAH KEPADA RAKYAT UNTUK PERTANIAN

Kami menyarankan Kerajaan memberi atau sewa tanah di tanah terbiar untuk Pertanian di kawasan luar bandar dan kawasan bandar dan berikan kepada pekerja yang kehilangan kerja atau mereka yang tidak dapat pekerjaan. Terdapat banyak tanah di kawasan luar bandar dan bandar yang terbiar dan jika diberikan kepada rakyat boleh membolehkan mereka bercucuk tanah untuk menampung kos kehidupan mereka. Kerajaan juga boleh membantu dari segi memperkenalkan pertanian cara moden seperti yang telah dilakukan di negeri Cuba semasa krisis ekonomi negara tersebut pada awal 1990an.





Kelima: CATUAN MAKANAN

Catuan makanan kepada mereka yang langsung tiada pendapatan dimana kerajaan mesti membekalkan bakul makanan yang mengandungi makanan asas

Ide catuan makanan pernah dilakukan diberapa negara dan konsep bakul makanan juga sebelum ini pernah dilaksanakan oleh kementerian Kesihatan. Kami menyarankan Pejabat tanah, Pejabat Majlis Tempatan dan Balai Pengulu digunakan sebagai pusat mengedarkan bakul makanan kepada golongan yang amat memerlukan dan kepada golongan yang paling teruk diancam krisis ekonomi.

Keenam: MELONGGORKAN SYARAT PINJAMAM BANK

Semasa krisis kewangan, kerajaan harus mengadakan perbincangan dengan bank-bank untuk menangguhkan atau mengurangkan pinjaman perumahan dan pinjaman untuk peniaga kecil dan lain-lain pinjaman untuk mengurangkan beban rakyat. Kerajaan harus agresif melalui Bank Negara memastikan bank-bank dapat menangguhkan sebarang tindakan memufliskan rakyat berpendapatan rendah. Selain daripada itu, pinjaman untuk peniaga kecil juga harus dilonggorkan semasa krisis kewangan ini.

Ketujuh: KEKALKAN CUKAI KOPRAT.

Kekalkan cukai koprat di tahap 27% seperti sekarang. Pengurangkan cukai akan menyebabkan beban itu dialihkan kepada penguna atau rakyat biasa. Kita juga harus faham Malaysia mempunyai jurang antara golongan kaya dan miskin yang tinggi iaitu yang kedua terbesar di Asia. Oleh yang demikian, satu sistem yang adil akan memastikan pengedaran kekayaan yang lebih baik dan adil.

Kesimpulan

Pada kesiampulan, kita berpendapat Krisis Ekonomi yang dialami Negara harus dilihat sebagai satu darurat dan ia memerlukan langkah-langkah darurat untuk mengatasinya. Malaysia sebagai sebuah Negara yang kaya harus memainkan peranan utama untuk memastikan rakyat khususnya mereka yang berpendapatan rendah dibela dan diselamatkan. Untuk memastikan ini berlaku, Kerajaan harus tegas dan tidak terikut-ikut dengan kehendak kaum koperat dan kapitalis semata-mata. Kerajaan harus bertindak memastikan rakyat majoriti semua kaum dan agama dibela.



Dr. Nasir Hashim M.Saraswathy
Pengerusi Nasional Timbalan Pengerusi Nasional
Parti Sosialis Malaysia Parti Sosialis Malaysia

1 comment:

Amisha said...

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut