ShareThis

Thursday, February 26, 2009

24 Februari Sidang Akhbar Krisis Ekonomi di Semenyih



Pagi ini saya telah mengadakan satu sidang akhbar di Pejabat Zon saya di Pekan Semenyih untuk mengutarakan tiga isu utama iaitu membincangkan perkembangan usul saya di MPKJ, Seminar Pekerja pada 1hb. Mac dan masalah yang dihadapi oleh rakyat Semenyih kesan daripada krisis ekonomi.

Usul Penangguhan tentang Krisis Ekonomi telah saya bentangkan dalam Mesyuarat Penuh Ahli Majlis MPKJ pada 22hb. Januari 2009. Ini mungkin kali pertama usul penangguhan sedemikian dibuat di peringkat Majlis Tempatan. Usul saya telah disokong oleh Chandra Mohan dan Tuan Haji Mohd Shafie Ngah. YDP MPKJ kemudian bersetuju untuk membentuk satu Task Force untuk membincangkan usul dan cadangan saya.

Saya juga telah menghantar surat peringatan kepada YDP Dato Hassan Nawami pada 20hb. Februari memberi peringatan untuk pembentukan Task Force di peringkat kerajaan Tempatan. Selain itu kepimpinan pakatan rakyat juga berjanji denagan saya akan membawa isu ini kepada perhatian YDP.

Empat perkara yang disarankan oleh saya adalah

1. Lesen-lesen perniagaan sementera dikeluarkan dan syarat dilonggarkan
untuk memberikan lesen sementara(3-6 bulan) kepada mereka-mereka yang telah dibuang kerja.
2. Kepada masyarakat berpendapatan rendah dan miskin, dan jika mereka tidak mampu membayar cukai pintu, denda ditangguhkan atau dibatalkan.
3. Majlis memberi penelitian dan syarat khas untuk projek masa depan supaya kontrakter yang diambil untuk membuat kerja memberi keutamaan kepada pekerja tempatan.
4. Majlis perlu memastikan tidak ada pembaziran dalam program-program membazir wang dan perlu berhati-hati mengunakan wang.

Selain itu, saya juga mengungkitkan kes-kes melambak di Pusat Khidmat PSM di mana terdapat peningkatan dalam kes-kes rumah dilelong dan kes-kes kebajikan.

Kita juga mengumumkan Seminar Pekerja di Dewan Orang Ramai Semenyih, Masa : 10.00 pg - 4.00 ptg. Datanglah ke seminar yang sangat penting ini.

No comments: