ShareThis

Friday, January 30, 2009

11 Januari 2009 Gotong Royong di Bandar Rinching




Denggi menjadi isu yang amat serius di Negeri Selangor yang menj di negeri ketiga paling tinggi insiden di Malaysia. Di Selangor pula, daerah Ulu Langat menjadi Daerah ketiga paling tinggi di Selangor. Di zon saya pula di MPKJ, kawasan yang paling tinggi insiden Denggi adalah Seksyen Dua, Bandar Rinching.

Sempena dengan perang keatas Denggi oleh Kerajaan Negeri Selangor, semua Majlis diminta mengadakan gotong royong secara serentak. Kami telah mengadakan gotong royong di Seksyen 2, Bandar Rinching. Gotong Royong telah berjalan selama 4 jam dan sekitar lebihkuang 30 oang penduduk tempatan menyertai Gotong Royong ini. Kami juga mengedarkan risalah dan ubat jentik-jentik.

Gotong Royong ini turut melibatkan Jabatan Kesihatan, Alam Flora dan MPKJ

Kami mendapati masalah utama ialah rumah kosong terbiar disamping ada tempat dimana sistem longkang tidak diurus dengan baik. Jumlah orang yang turun padang terlibat dalam gotong royong ini tidak memuaskan. Kita gagal membentuk satu masyarakat yang benar-benar peka dan mempunyai semangat kemasyarakatan untuk turun bersama. Adakah sistem kapitalisma yang kita anuti telah menjadikan manusia ini terlalu berkepentingan individu?

No comments: