ShareThis

Sunday, October 6, 2013

Sambutan Hari Habitat Sedunia

Hari Habitat Sedunia disambut pada setiap Hari Isnin minggu pertama bulan Oktober. Pada tahun ini, hari habitat jatuh pada 7/10/2013. Sempena hari Habitat Sedunia, lebih 200 orang telah berkumpul di Bandaraya Kuala Lumpur untuk menyambutnya. Mereka terdiri daripada para penduduk Kg Hakka yang sedang berhadapan dengan masalah pengusiran paksa akibat pembangunan mega projek di tanah mereka; penduduk ladang dari ladang Semenyih dan Denudin yang masih menanti rumah alternatif kerana ladang mereka telah dijual untuk pembangunan; masyarakat Orang Asli yang mengalami masalah pengambilan tanah; Penduduk Tmn Permata yang tinggal di khemah untuk hari ke-119 akibat keretakan pada flat mereka yang mengancam serta bahaya kepada mereka; badan-badan bukan Kerajaan; golongan anak muda dan para pelajar serta individu-individu telah bersama untuk menuntut hak perumahan.

Hari Habitat ini dianjurkan oleh Jaringan Rakyat Tertindas atau lebih dikenali sebagai JERIT yang merupakan satu kumpulan masyarakat yang memperjuangkan hak perumahan rakyat. Tema tahun ini adalah "Rakyat Mahu Rumah ! Bukan Menara Warisan". Ini adalah untuk membantah tindakan kerajaan yang beria-ia untuk membina projek mega menara warisan tetapi tidak langsung mengendahkan kesengsaraan yang dihadapi oleh rakyat jelata. Harga rumah yang semakin melambung juga menyukarkan ramai orang yang berpendapatan rendah untuk memiliki sebuah rumah yang selesa.

Para penduduk yang berkumpul di Dewan Perhimpunan Cina Selangor sejak jam 3.30 ptg, berarak menuju ke jalan Sultan Ismail dengan laungan slogan "Rumah-Rumah,  Hak Rakyat! Hidup Rakyat!". Wakil-wakil penduduk dan NGO telah memberikan ucapan dan program hari Habitat berakhir dengan bacaan Deklarasi seperti berikut:

DEKLARASI HARI HABITAT SEDUNIA 2013


RAKYAT MAHU RUMAH

BUKAN MENARA WARISAN!

Sempena Hari Habitat Sedunia 2013, JERIT bersama kumpulan -kumpulan Organisasi Masyarakat menuntut kerajaan Malaysia;

1. Menyediakan Perumahan mampu milik yang selesa, cukup ruang, dengan kemudahan yang perlu untuk pembangunan sosial keluarga dan komuniti

2. Hentikan ancaman kepada Habitat Rakyat dengan projek seperti Lynas, Lombong Emas di Bukit Koman & Projek Petrokimia di Pengerang

3. Kerajaan harus mengambil alih penyelenggaraan bagi Flat kos rendah dan sederhana di seluruh Malaysia.

4. Mengubal Undang –undang Skim Perumahan Sendiri Pekerja Ladang

5. Iktiraf tanah adat orang asli/asal, hentikan rampasan tanah adat.

6. Hentikan pengusiran paksa dan iktiraf hak Peneroka Bandar


Pada 2012, dalam Budget 2013 , Perdana Menteri beria-ia mengumumkan bahawa rakyat Malaysia kini dengan mudah dapat memiliki rumah mampu milik yang berharga RM100,000 hingga RM400,000. Kerajaan juga akan membina 123,000 unit rumah dengan kelonggaran maksimum dalam memiliki rumah pertamaku. Tapi apakah 70% rakyat Malaysia dengan pendapatan seisi keluarga kurang daripada RM3000 dapat memiliki satu rumah mampu milik? Adakah PR1MA ini telah menyelesaikan masalah perumahan di Malaysia terutamanya di bandar –bandar besar.

Sejak 10 tahun kebelakangan ini harga hartanah di Malaysia melonjak sangat tinggi. Bukan itu sahaja, kos sara hidup juga telah meningkat begitu tinggi sekali sehingga gaji RM 3000 pun tidak cukup untuk hidup sekarang. Maka dalam keadaan ini apakah pilihan rakyat untuk memiliki satu rumah yang “decent”?

Bukan itu sahaja, keghairahan kerajaan dalam membelanjakan wang dalam projek-projek yang tidak memanfaatkan rakyat seperti pembinaan Menara Warisan yang akan menelan belanja lebih kurang 5 billion tidak membantu dalam penyelesaian isu perumahan rakyat.

Apakah fungsi Menara Warisan 100 tingkat kepada rakyat, manakala ramai rakyat Malaysia masih tidak mempunyai rumah yang selesa mahupun rumah untuk tinggal? Bukan setakat tiada rumah, tetapi tindakan kerajaan yang membenarkan syarikat seperti Kilang Lynas beroperasi di Malaysia, merosakkan habitat rakyat dan mengancam nyawa rakyat.

RUMAH RAKYAT SARANG BURUNG! MENARA DIBINA BAGAIKAN ISTANA KACA!

Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) sempena Hari Habitat Sedunia pada 7 Oktober 2013 menuntut kerajaan mengimplementasi Deklarasi Agenda Habitat di Istanbul, 1986 yang ditandatanganinya. Kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk memberikan keutamaan kepada Perumahan yang mencukupi dan selesa dan memberi komitmen untuk menyediakannya untuk rakyat. Akan tetapi apakah langkah –langkah yang diambil selain daripada polisi –polisi kosong ?

Di peringkat Antarabangsa hak perumahan dan petempatan untuk setiap manusia diberikan keutamaan dan dijamin melalui resolusi-resolusi antarabangsa. Resolusi-resolusi ini memastikan dan menjamin sesebuah kerajaan harus menyediakan perumahan yang mencukupi dan selesa kepada setiap rakyatnya. Kerajaan Malaysia juga telah menandatangani beberapa resolusi antarabangsa. Antaranya yang ditandatangani oleh kerajaan Malaysia adalah Deklarasi Habitat Agenda 1992 , Agenda 21 dan Resolusi Suruhanjaya Persatuan bangsa-bangsa Bersatu mengenai Hak Perumahan 1993.

Di Malaysia polisi-polisi dan pelaksanaan perancangan perumahan oleh kerajaan seringkali dipertikaikan oleh rakyat mahupun badan-badan bukan kerajaan. Kerajaan Malaysia demi merealisasikan pembentukkan Negara maju telah dan sedang mengabaikan kepentingan perumahan dan petempatan golongan berpendapatan rendah seperti pekerja-pekerja Ladang, masyarakat kampung, masyarakat peneroka Bandar (setinggan), masyarakat Orang asli/orang asal, masyarakat nelayan, masyarakat petani, masyarakat miskin Bandar dan juga kelas pertengahan bandar.

Akibat harga rumah yang melambung tinggi masyarakat miskin dan kelas pertengahan Bandar tidak dapat memiliki sebuah rumah. Masyarakat peneroka Bandar pula disumbat dalam flat-flat kos rendah bagaikan sarang burung yang mengundang pelbagai masalah sosioekonomi. Pekerja ladang dihalau dari ladang tanpa sebarang perumahan alternative.

Polisi-polisi Kerajaan yang membenarkan pelaburan asing di Malaysia kini mengancam kehidupan rakyat. Perlombongan emas dengan menggunakan cynide dan nadir bumi projek LYNAS di Pahang banyak mengundang ancaman kepada kesihatan penduduk yang tinggal disekitarnya. Kegagalan kerajaan Malaysia mengawal pembalakan haram serta pembangunan kawasan hutan (yang tidak terancang) menyebabkan masyarakat Orang asli/asal kehilangan tempat tinggal dan juga Tanah Adat yang sangat bernilai pada mereka.

Bukan itu sahaja, kelas pertengahan juga menghadapi masalah memiliki rumah kerana harga rumah melambung tinggi dan banyak spekulasi berlaku dalam sektor hartanah.

Dalam keadaan ini, kerajaan pula berbelanja dengan boros untuk perkara –perkara seperti pembinaan Menara Warisan –RM 5 billion, rumah terbuka Perdana Menteri – RM 2.88 dan menjadikan Pejabat PM bangunan hijau – RM 110 million, Projek MRT ( Lembah Kelang ) –RM 43 billion dan sebagainya. Kalau kerajaan menggunakan duit rakyat untuk projek mega sebegini, bagaimana ia boleh menyelesaikan isu perumahan rakyat ?

Isu perumahan rakyat biasa semakin hari semakin teruk dimana harga rumah adalah terlalu tinggi sehingga rakyat biasa tidak dapat memilikinya, masalah rakyat “homeless” meningkat dan habitat rakyat diancam dengan projek mega ataupun projek yang membahayakan nyawa rakyat.

Adalah tugas sebuah kerajaan untuk memastikan keperluan asas rakyat dipenuhi. Rumah adalah satu keperluan asas. Maka perlulah kerajaan Malaysia menggariskan satu polisi perumahan rakyat yang berfaedah dan mengutamakan isu ini daripada membelanjakan untuk projek mega. Kerajaan harus mengambil kira semua lapisan masyarakat dalam menangani isu perumahan dan bukan hanya fokus kepada ‘vote bank”.

Perumahan untuk semua!





No comments: