ShareThis

Wednesday, January 26, 2011

24-1-11 Dijemput ke Program Jawatankuasa kabinet Masyarakat India , JPM







Hari ini saya telah dijemput oleh Pasukan petugas Khas Pelaksanaan Jawatankuasa Kabinet Masyarakat India, Jabatan Perdana Menteri oleh Dr. Denison Jayasoorian. Yang turut hadir adalah Dato Sivasubramaniam, Presiden Majlis Peguam Negara Ragunath Kesavan, wakil-wakil dari SUARAM, WAO , Vaithilingam dari Hindu Sangam dan Pemimpin MIC termasuk juga pemuda MIC-Mohan. Mesyuarat ini adalah untuk membincangkan isu-isu yang banyak dikaitkan dengan masyarkat India seperti EO, Pembuangan daerah, kematian dalam tahanan dan Isu Tembak mati.

Banyak cadangan telah diberikan seperti penubuhan mahkamah koroner, terjemahan isu ke bahsa tamil, desakan untuk meminda akata dan sebagainya. Saya berhujah bahawa saya khuatir jawatankuasa kabinet ini hanya satu bahan hiasan yang akan digunakan oleh BN untuk menjustifikasi bahawa mereka sedang menangani isu orang India padahal banyak cadangan sebelum ini sperti IPCMC dan dari SUARAM dan SUHAKAM tidak dilaksanakan. kewibawaan politik nampaknya tak ada.

Selain itu saya juga berhujah bahawa isu jenayah orang India tidak boleh dilihat secara terasing. Ia mesti dikaitkan dengan isu socio-ekonomi dan untuk menangani isu ini kita harus memastikan mereka ada pekerjaan, pendidikan percuma dan perubatan percuma. Oleh yang demikian melihat satu masalah tanpa kaitan dengan isu yang lebih besar adalah bahaya kerana maka ia mencatatkan analisa kita.

No comments: