ShareThis

Thursday, February 26, 2009

21 Februari 09 – Apa sudah jadi kepada mereka yang pernah tinggal di Putrajaya?



Sebelas tahun yang lalu, pekerja ladang dari empat ladang – Ladang Prang Besar, Ladang Sedgeley, Ladang Galloway dan Ladang Madingley telah dipindahkan ke Rumah Pangsa di Taman Permata di Dengkil demi untuk membolehkan projek raksasa Putrajaya dibina. Namun demikian sejak mereka dipindah, masyarakat ini dan perumahan mereka terabai. Mereka menghadapi pelbagai masalah dari tiadanya CF, sistem pembentungan yang teruk, masalah banjir dan isu keselamatan lain. Selain daripada itu, ramai daripada mereka adalah miskin dan berpendapatan rendah.

Ada di antara mereka sudah membayar penuh bayaran untuk rumah tetapi geran masih belum diperolehi dari PNSB manakala ramai pula yang belum membayar atau belum habis membayar hutang mereka di bank-bank.

Kewujudan banyak parti politik juga mengeruhkan suasana ini. Pada hari ini, saya telah ke rumah pangsa ini bersama dengan aktivis dari Pusat Pembangunan Masyarakat (CDC) iaitu Kohila dan M.Nalini. Kami dijemput oleh sebahagian penduduk di sana.

Di dalam mesyuarat, kami setuju melibatkan diri hanya jika penduduk di sana sedia membuat beberapa kerja dan melibatkan diri secara aktif. Kami terus mengingatkan mereka bahawa kuasa perubahan ada di tangan mereka. Isu nasib masyarakat ini jika terbongkar akan memperlihatkan satu lagi penyelewengan oleh Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri terdahulu.

No comments: