ShareThis

Friday, January 28, 2011

27 Januari - Pustaka Kiri mula Diskusi Kiri







25 orang aktivis sosialis dan mereka yang berminat tentang idelogi kiri menyertai Diskusi Kiri pertama yang diadakan di Pustaka Kiri di Balakong.Tiga orang aktivis membentang pandangan mereka tentang kepentingan Teori dan Praktis. Sivaranjani seorang aktivis CDC dan JERIT, Ganesan seorang pejuang Ladang Braemar dan V.Selvam -aktivis veteran dan salah seorang pengasas PSM berbincang tentang persoalan ini dari sudut pandangan mereka.

Rata-rata mengatakan teori dan praktis tidak boleh dipisahkan. Tanpa Teori, hala tuju menjadi kabur. Dengan Teori tetapi tak buat kerja macam cakap kosong sahaja. Dr. Nasir berkata it is not this or that , it is this and that - the dialetics and the unity of the opposites . Selvam berhujah pasal tayangan gambar dan pengaruh manakala Sivan bercakap pasal bertanya soalan dan itu penting.Zaidi pula bercakap pasal kerana bosan di sekolah, beliau lebih suka baca buku Isu ketidakadilan yang berlaku pada diri terus mendorong mereka mencari analisa baru.Melibatkan diri dengan kumpulan progresif seperti JKMI dan CDC turut memantapkan idelogi mereka tentang sosialis dan kiri.

Letchimi yang menjadi moderator terus mengungkitkan soalan-soalan kontroversi untuk memanaskan debat.

Sesi Diskusi Kedua akan berbincang topik - Membina Semula Kiri - karya Marta Heneker pada 17 Februari 2011. Yang miss kali pertama, inilah peluang anda.

Orang awam perlu mendaftar diri sebelum menyertai.

No comments: