ShareThis

Wednesday, November 10, 2010

29-10-10- Mesyuarat dengan JMB Pangsapuri Baiduri - isu pmbinaan kuil di Taman Tasik Kesuma






Hari ini saya bersama pasukan PSM duduk bersama JMB Pangsapuri Baiduri di taman Tasik Kesuma untuk mendengar bantahan mereka mengenai pembinaan sebuah kuil hindu dibelakang pangsapuri Blok X. JMB juga mencadangkan satu kawasan alternatif dan bercakap cadangan mereka adalah mereka merasakan tempat alternatif ini lebih sesuai untuk dibina kuil. Selain itu meereka juga mengatakan bahawa majoriti penduduk disana adalah beragama Islam.

Sdr. Arul menjelaskan bahawa isu majoriti satu kaum bukaan lagi menjadi satu dasar untuk meluluskan pembinaan satu rumah ibadat atau tidak. Beliau berkata bahawa pihak kuil memang membina di tapak yang disediakan oleh pemaju tetapi beliau akan duduk berbincang dengan JK Kuil dan pihak pemaju samada mereka setuju dengan cadangan dari JMB.

Mesyuarat berjalan dengan suasana aman dan mesra. Sdr Arul juga berkata ini adalah satu fenomena baru di Malaysia dimana 20 tahun yang lalu memang tidak ada masalah untuk tempat ibadat pelbagai agama didirikan di tempat bersebelahan. Hari ini setiap pembinaan tempat ibadat disusuli dengan bantahan

No comments: