ShareThis

Thursday, September 2, 2010

30-8-2010 - Bila soalan saya menjadi Kontroversi !

Soalan ke 4 saya dalam Mesyuarat Penuh Ahli Majlis telah menimbulkan kontrovesi. Soalan saya berbunyi:
4. Apakah proses dan perlantikan kontrakter dibawah peruntukan MARRIS 2010. Sudah menjadi lumrah kontrakter untuk memberi komisyen apabila menerima kontrak. Ini sudah pasti menjejaskan kerja kerana kos akan dikompromi. Adakah spesifikasi kerja dan bahan binaan yang diguna adalah memadai? Siapakah memantau ini?onsultation mtg

Soalan saya menimbulkan rasa tidak senang hati di kalangan YDP dan beberapa orang Ahli majlis yang berpendapat soalan ini seolah-olah, mengatakan Ahli Majlis, YDP dan Pegawai MPKJ dapat komisyen. Saya mengatakan bahawa itu adalah pandangan saya dan orang lain tidak perlu berasa sensitif dan jika mereka tidak setuju, boleh memberikan pandangana mereka. Walaupun saya katakan menjadi lumrah Kontrakter beri komisyen dan bukan menjadi lumrah Ahli majlis menerima Kontrakter...tetapi soalan ini menjadi sensitif pula.

Soalan saya sebenarnya mengatakan bahawa kontrakter untuk dapatkan kontrak memberikan komisyen. Ini memang satu lumrah. saya sendiri pernah dikunjungi kontrakter yang memberitahu akan memberikan saya 10% dan mereka mengatakan bahawa memang itu adalah sesuatu yang lumrah bagi mereka. Mereka juga mengatakan apabila mengambil satu kerja, mereka sudahpun memasukkan faktor komisyen dan jika tidak, susah untuk dapat kontrak.

Apa lagi yang perlu saya katakan? Ahli Majlis yang tanya mungkin baru tetapi amalan ini adalah satu amalan yang ada sejak zaman BN lagi. Bagi saya, kita sebagai Ahli majlis mesti berani membawa perubahan..bukan saja sekadar bercakap tetapi mengamalkannya.

No comments: