ShareThis

Friday, August 6, 2010

28-6-2010 RMK10 - Hanya perubahan politik sahaja boleh selamatkan rakyat miskin


Hari ini saya menjadi salah seorang ahli panel untuk membincangkan RMK 10. Selain saya, K.Arumugan dan Ella Tamilian menjadi speaker kepada satu forum dalam bahasa Tamil.

Saya mengatakan penyelesaian untuk isu ini adalah bukan perkauman. Tindakan keajaan mahu menjadikan sektor swasta pemandu utama RMK10 adalah satu agenda neo-liberal kapitalis. RMK 10 akan meningkatkan jurang antara kaya dan miskin

Saya juga berkata bahawa :
1. Perubahan yang kita mahu adalah perubahan politik
2. Untuk perubahan memerlukan perjuangan rakyat
3. perjuangan rakyat mesti berwajah semua kaum, semua agama

Beberapa fakta yang saya katakan adalah dibawah:

The richest 10 percent in Malaysia controls 38.4 % country’s economic
the poorest 10 percent controlling 1.7 percent.

The latest United Nations Human Development Report 2004 shows the richest 10 percent in Malaysia earn 22 times more than the poorest 10 percent, resulting in the country having one of the worst income disparity in Asia.

Singapore (17.7 times), the Philippines (16.5), Thailand (13.4), Vietnam (8.4) and Indonesia (7.8).

Rich are coming richer and the poor are coming poorer

PSM PROPOSAL
1. Redistribute the wealth not growth
Tax the rich – not GST
2. Implement minimum wage act –
3. State not private sector must play key role
4. Curb corruption

No comments: