ShareThis

Friday, December 25, 2009

15-12 Bekas Penghuni Putrajaya Demo kat PNSB







Lebih kurang 50 orang penduduk Flats Taman Permata, Dengkil yang rasa masah dengan rumah flat yang dibina telah protes di hadapan Pejabat PNSB di Wisma MBSA. Mereka juga menyerahkan satu memorandum dengan Tuntutan “Perumahan Selamat dan Selesa”.
Sebagai bekas pekerja ladang dari 4 buah ladang iaitu Ladang Perang Besar, Medingley, Galloway dan Sedgley yang telah dipindahkan ke flat Taman Permata Dengkil pada tahun 1998 untuk memberi laluan kepada pembangunan Putrajaya, mereka memang marah kerana telah dianaktirikan.
Hampir sepuluh tahun mereka telah tinggal di Flat Taman Permata dengan menghadapi pelbagai masalah daripada masalah keselamatan akibat paip gas yang berhampiran dengan flats, hingga ke masalah sistem kumbahan yang tidak dibuat dengan betul. Maka kehidupan penduduk di Flats Taman Permata setiap hari ada masalah baru.
Setelah berteriak untuk setengah jam, akhirnya satu mesyuarat telah diatur bersama dengan En. MD. Yunus Iskandar yang merupakan pengurus projek. Beliau pada awalnya cuba menuding jari kepada penduduk atas segala masalahnya tetapi apabila ditekan dan ditanya bertubi-tubi, beliau hanya boleh berkata bahawa isu ini akan dibawa kepada pihak atasan,
Beliau pula berkata bahawa PNSB hanya telah bertindak sekadar agen penjual bagi Kerajaan Negeri Selangor dan tidak ada apa-apa kaitan dalam pembinaan flats.
Saya dan pihak wakil JERIT yang hadir memeprsoalakan beberapa isu pokok yang tidak boleh dijawab:
1. Siapakah yang bertanggungjawab menyelengara flat ini?
2. Menapa CF tidak diberi dan jika diberi , maka bukti ia telah diberi?
3. Bagaimana penduduk boleh dipindahkan kesana dengan pengetahuan bahawa ada saluran gas disana

No comments: