ShareThis

Sunday, December 8, 2013

Pertandingan Bola Sepak Piala P.Veerasenan ke -20

 

Pertandingan bola sepak Piala P.Veerasenan ke-20 telah diadakan pada 8 Disember 2013 di Stadium Bandar Baru Bangi. Pihak penganjur tahun ini adalah PSM Kajang dan JERIT. Terdapat beberapa perkara penting yang berlaku pada tahun, antaranya

  • kali ini merupakan kali pertama pertandingan piala P.Veerasenan diadakan di sebuah Stadium iaitu di Stadium Bangi. Pada awalnya, pihak penganjur ingin mengadakan pertandingan ini di Stadium Kajang dan telah membuat booking. Namun, pada saat akhir pihak MPKJ telah memaklumkan bahawa pertandingan ini tidak dapat dijalankan di Stadium Kajang kerana masalah parking akibat kerja-kerja pembinaan MRT dan juga stadium tersebut tidak sesuai untuk mengadakan perlawanan yang banyak.
  • selepas sekian lama, pertandingan piala P. Veerasenan telah mendapat sokongan yang banyak daripada pasukan-pasukan. Di mana, sejumlah 22 pasukan telah mengambil bahagian dalam perlawanan ini yang berlarutan hingga ke jam 6 petang.
  • Permainan P.Veerasenan juga telah semakin mendapat respon yang baik daripada golongan anak muda.


Juara Piala P. Veerasenan adalah pasukan Maju Jaya, manakala Pasukan EWRF B telah memenangi tempat kedua. Pihak penganjur menyediakan hadiah sehingga ke tempat lima. 

Di Samping itu, "pop-kuiz" juga telah diadakan di mana, soalan-soalan berkaitan P.Veerasenan ditanya dan sesiapa yang berjaya menjawab soalan tersebut mendapat hadiah. Permainan timbang bola juga dijalankan. Timbang bola yang paling banyak iaitu lebih 100 mendapat hadiah.  

Siapakah Pejuang P. Veerasenan

P. Veerasenan merupakan seorang pemimpin pekerja yang telah ditembak mati pada 3 Mei 1949 oleh penjajah British yang tercabar dengan perjuangan pekerja di Malaya pada masa itu. P. Veerasenan, Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja Pelabuhan Singapura pada tahun 1945 telah berganding bahu dengan pejuang pekerja S.A Ganapathy dan ramai lagi pejuang pekerja untuk menubuhkan General Labour Union (GLU) yang menyatukan semua pekerja Malaya tanpa mengira pekerjaan atau pendapatan mereka.

Bagi menguatkan lagi perjuangan pekerja di Malaysia semua GLU peringkat negeri telah bergabung untuk menubuhkan Pan Malayan Federation of Trade Union (PMFTU) untuk menyatukan pekerja di semua negeri di Malaya. P.Veerasenan bersama rakan-rakannya telah berjuang untuk kenaikan gaji pekerja dari 55 sen kepada 99 sen, kurangkan hari bekerja dari tujuh hari kepada 6 hari, 8 jam kerja sehari dan sumber air yang bersih kepada rakyat yang miskin. 

 
 

No comments: