ShareThis

Friday, December 25, 2009

6-12-09 SUARAM 20 TAHUN




SUARAM - Suara Rakyat Malaysia ditubuhkan sebaik sahaja tahanan Operasi Lalang terakhir dibebaskan pada tahun 1989. Operasi Lalang adalah penahanan ISA semasa rejim Dr. Mahathir yang menyaksikan lebih dari seratus orang ahli politik, aktivis sosial dan hak asasi, pejuang bahasa, dan ahli akademik merengkok di Kem Kamunting dari Oktober 1987 hingga Oktober 1989. SUARAM adalah sebuah NGO hak asasi manusia yang terkemuka di negara ini bahkan terkenal di peringkat antarabangsa.

Saya telah menjadi kakitangan SUARAM selama 11 tahun dan hari ini saya adalah salah seorang Lembaga Pengarahnya. SUARAM merupakan organisasi aktivis hak asasi yang paling ulung di Malaysia dan telah memperjuangkan hak asasi manusia secara konsisten dalam isu-isu seperti penahanan tanpa bicara, salahguna kuasa polis, solidarity antarabangsa dan banyak lagi isu berkaitan dengan hak asasi dan demokrasi.

Antara kemuncak program 20 tahun SUARAM adalah upacara memberi hadiah hak asasi manusia dan tahun ini dimenangi oleh Gerakan Mansuhkan ISA (GMI)

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang suaram layarilah http://www.suaram.net/

No comments: